Tylko 8% rodziców ocenia swoje dziecko jako bardzo pewne siebie. 14% przyznaje, że ich dzieci mają niskie poczucie własnej wartości. To dane raportu „Co zabija dziecięcą wiarę w siebie” opracowanego właśnie przez Akademię Przyszłości – program od ponad 20 lat wspierający dzieci, które nie wierzą w siebie. Celem publikacji jest nie tylko zidentyfikowanie kluczowych czynników, ale także wskazanie obszarów, w których możliwe jest odpowiednie wsparcie przez dorosłych.
Zależało nam na tym, żeby poza zbadaniem tematu i wyciągnięciem wniosków, porównać dane z przejmującymi historiami podopiecznych Akademii i zestawić je z komentarzami doświadczonych ekspertów z obszaru psychologii, edukacji i nowych technologii
mówi Agnieszka Grzechnik, wiceprezeska Stowarzyszenia WIOSNA, które organizuje Akademię Przyszłości i dodaje:
Nasz raport to apel o uważność, o tworzenie środowisk, w których dzieci mogą czuć się bezpieczne, wartościowe i sprawcze. To zaproszenie do rozmowy o tym, jak wspólnie – jako dorośli – możemy chronić dziecięcą pewność siebie i wspierać ją każdego dnia.
Hejt, krytyka, porównania
Kluczowa jest równowaga między światem online a offline. Rodzinne rytuały, aktywności w grupie, zajęcia sportowe czy choćby czas spędzany razem bez telefonów uczą dzieci czerpać satysfakcję z realnych więzi i budują odporność na cyfrowe uzależnienia. Musimy też pamiętać, że przykład idzie z góry
– tłumaczy Jowita Michalska, założycielka Digital University, ekspertka edukacji i nowych technologii.
Cyfrowy świat nie jest ani dobry, ani zły sam w sobie – decyduje sposób korzystania. Problem zaczyna się wtedy, gdy ekran staje się dla dziecka ucieczką od emocji, trudnych relacji czy nudy
– dodaje Marek Grzywna, prezes fundacji STEAMlab.
Najbliższe relacje są jak lustra: w nich dziecko po raz pierwszy widzi siebie. Jeśli w odbiciu dostaje akceptację, empatię i szacunek, uczy się: „jestem ważne”. Jeśli doświadcza obojętności czy odrzucenia, rodzi się w nim przekonanie: „coś jest ze mną nie tak”, „nie zasługuję na miłość”
– mówi Przemek Staroń, psycholog, wykładowca, edukator, autor bestsellerowej serii Szkoła bohaterek i bohaterów.
